Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
wenca
Založen: 16. 09. 2008 Příspěvky: 881 Bydliště: Domažlice
|
Zaslal: čt 27. ledna 2011 17:36 Předmět: jak na clonu, čas a ISO? |
|
|
Nedávno jsem si pořídil nový fotoaparát, a to Panasonic Lumix FZ38. Od roku 2004 jsem fotil s Olympusem C-360, který měl jen automatický režim bez možnosti nastavení expozice, takže ve tmavším lese nebyla jiná možnost než houby fotit s bleskem, což ale mělo za následek například přepaly. Zase na druhou stranu má výbornou funkci super makro, ale to je teď vedlejší.
Takže jsem si pořídil můj první fotoaparát (12 Mpix, 18 × zoom), kde se dá plno věcí nastavit manuálně?.bohužel jsem zjistil, že vůbec nevím jak na to. Ano, přečetl jsem si nějaké recenze, jenže většinou všude je to na mě až moc odborně popsané (navíc vždy jsem nesnášel fyziku a matematiku), že nakonec stejně nevím nic?
Chtěl bych si v tom udělat trochu pořádek a proto bych vás chtěl poprosit o nějaké (ryze praktické) rady, jak se říká ?pro blbce? .
Hned jak jsem fotoaparát dostal, vyzkoušel jsem jej.
A) Nejdříve jsem zkoušel automatický režim, tady jsem neměl žádný problém, byl jsem spokojen.
Jeden z důvodů, proč jsem si tento fotoaparát pořídil, bylo focení makra (hmyz ? brouci, motýli atd.) ? čekal jsem totiž, že makro bude znatelně lepší než u mého starého Olympusu. Jenže zatím jsem zde docela zklamán. Aby člověk získal nějaký dobrý snímek (s velkým detailem) musí přitisknout objektiv až, když to přeženu, skoro k objektu ? z čehož plyne, že když se budu muset takto dostat k nějakému malému broučkovi, tak okamžitě uteče. Když nepřijdu s objetivem až skoro k objektu, tak zvětšení není skoro žádné. Když jsem použil funkci Super makro u mého Olympusu, nemohl jsem se sice dostat s objektivem tak blízko, na druhou stranu, focený objekt se více zvětšil, i ze vzdálenosti třeba 6 cm, než u tohoto Panasonicu. Tudíž zde když chci získat detail, musím fotku ořezávat, čímž se snižuje kvalita fotografie?
B) Za druhé jsem vyzkoušel zoom ? těšil jsem se, jak budu moci fotit třeba ptáky sedící v koruně stromů, a jak budou fotky jasné a ostré ? mýlil jsem se. Nevím jestli jsem od tohoto typu fotoaparátů očekával moc, každopádně jsem byl zklamán. Nejenže jsem čekal, že 18ti násobný zoom bude přibližovat více, ale navíc fotky ptáků, kde musím všude použít zoom, děsně šumí a objekt je děsně neostrý a rozmazaný?.
C) Vyzkoušel jsem režimy Priorita clony a priorita času a pak manuální režim. Tady musím říct, že jsem vedle jak ta jedle úplně?..
Takže jsem nastínil, co jsem zkoušel a co mi dělalo problémy, a teď bych měl pár otázek na vás, kdo trochu už s podobnými typy fotoaparátů umíte pracovat:
1) Absolutně se ztrácím v pojmech čas a clona a ISO, takže:
Fotím-li na louce za slunečného dne (třeba ty brouky a motýly ? tudíž nelze použít stativ, protože na to není většinou čas), jaký použít čas, clonu a ISO? (byl bych rád, kdybyste mi uvedli nějaké vaše tipy z praxe, třeba orientační čísla.
2) Fotím-li naopak houby v lese, kde je světla nedostatek, jaký čas, clonu a ISO použít zde?
3) Jak je to s poměrem clony a času při focení? Při jaké kombinaci vznikají nejlepší snímky, popřípadě jaké snímky v té či oné kobinaci vznikají? (tmavé, světlé, ostřejší, méně ostré či tak podobně)
4) U jakých snímků je dobré využít režim Priorita času a Priorita clony?
5) Pokud fotím například ty ptáky a musím zazoomovat, třeba 10×, jaké zde používat clony, časy a ISO, aby pořízené snímky byly co nejostřejší s co nejmenším šumem?
6) Naopak fotím-li makro, jaké hodnoty nastavit zde?
Děkuji za jakoukoliv odpověď na jakoukoliv otázku
|
|
Návrat nahoru |
|
|
wenca
Založen: 16. 09. 2008 Příspěvky: 881 Bydliště: Domažlice
|
Zaslal: čt 27. ledna 2011 17:45 Předmět: jak na čas, clonu a ISO? |
|
|
Nedávno jsem si pořídil nový fotoaparát, a to Panasonic Lumix FZ38. Od roku 2004 jsem fotil s Olympusem C-360, který měl jen automatický režim bez možnosti nastavení expozice, takže ve tmavším lese nebyla jiná možnost než houby fotit s bleskem, což ale mělo za následek například přepaly. Zase na druhou stranu má výbornou funkci super makro, ale to je teď vedlejší.
Takže jsem si pořídil můj první fotoaparát (12 Mpix, 18 × zoom), kde se dá plno věcí nastavit manuálně?.bohužel jsem zjistil, že vůbec nevím jak na to. Ano, přečetl jsem si nějaké recenze, jenže většinou všude je to na mě až moc odborně popsané (navíc vždy jsem nesnášel fyziku a matematiku), že nakonec stejně nevím nic?
Chtěl bych si v tom udělat trochu pořádek a proto bych vás chtěl poprosit o nějaké (ryze praktické) rady, jak se říká ?pro blbce? .
Hned jak jsem fotoaparát dostal, vyzkoušel jsem jej.
A) Nejdříve jsem zkoušel automatický režim, tady jsem neměl žádný problém, byl jsem spokojen.
Jeden z důvodů, proč jsem si tento fotoaparát pořídil, bylo focení makra (hmyz ? brouci, motýli atd.) ? čekal jsem totiž, že makro bude znatelně lepší než u mého starého Olympusu. Jenže zatím jsem zde docela zklamán. Aby člověk získal nějaký dobrý snímek (s velkým detailem) musí přitisknout objektiv až, když to přeženu, skoro k objektu ? z čehož plyne, že když se budu muset takto dostat k nějakému malému broučkovi, tak okamžitě uteče. Když jsem použil funkci Super makro u mého Olympusu, nemohl jsem se sice dostat s objektivem tak blízko, na druhou stranu, focený objekt se více zvětšil než u tohoto Panasonicu. Tudíž zde když chci získat detail, musím fotku ořezávat, čímž se snižuje kvalita fotografie?
B) Za druhé jsem vyzkoušel zoom ? těšil jsem se, jak budu moci fotit třeba ptáky sedící v koruně stromů, a jak budou fotky jasné a ostré ? mýlil jsem se. Nevím jestli jsem od tohoto typu fotoaparátů očekával moc, každopádně jsem byl zklamán. Nejenže jsem čekal, že 18ti násobný zoom bude přibližovat více, ale navíc fotky ptáků, kde musím všude použít zoom, děsně šumí a objekt je děsně neostrý a rozmazaný?.
C) Vyzkoušel jsem režimy Priorita clony a priorita času a pak manuální režim. Tady musím říct, že jsem vedle jak ta jedle úplně?..
Takže jsem nastínil, co jsem zkoušel a co mi dělalo problémy, a teď bych měl pár otázek na vás, kdo trochu už s podobnými typy fotoaparátů umíte pracovat:
|
|
Návrat nahoru |
|
|
wenca
Založen: 16. 09. 2008 Příspěvky: 881 Bydliště: Domažlice
|
Zaslal: čt 27. ledna 2011 17:49 Předmět: Jak na čas, clonu a ISO? |
|
|
Pořídil jsem si nový fotoaparát Panasonic Lumix FZ38 ale i po přečtení různých recenzí jsem vedle jak ta jedle z toho, jak pořídit nejlepší snímek...(fyziku a matematiku jsem nikdy nesnášel)...takže budu velice rád, když mi kdokoliv odpoví na jakoukoliv otázku
1) Absolutně se ztrácím v pojmech čas a clona a ISO, takže:
Fotím-li na louce za slunečného dne (třeba ty brouky a motýly ? tudíž nelze použít stativ, protože na to není většinou čas), jaký použít čas, clonu a ISO? (byl bych rád, kdybyste mi uvedli nějaké vaše tipy z praxe, třeba orientační čísla.
2) Fotím-li naopak houby v lese, kde je světla nedostatek, jaký čas, clonu a ISO použít zde?
3) Jak je to s poměrem clony a času při focení?
4) U jakých snímků je dobré využít režim Priorita času a Priorita clony?
5) Pokud fotím například ty ptáky a musím zazoomovat, třeba 10×, jaké zde používat clony, časy a ISO, aby pořízené snímky byly co nejostřejší s co nejmenším šumem?
6) Jaké hodnoty nastavit, fotím-li makro? V návodu bylo uvedeno, že například přiblížení na 11× - 18× ze vzdálenosti menší než 1 m je vhodné při focení např. hmyzu, který by mohl při větší blízkosti uletět. Jenže pokud chci zaostřit makro, s tím zoomem, tak mi fotoaparát vůbec nezaostří...
Zde dávám na ukázku fotografii hýla, kterého jsem fotil asi tak z 6 metrů na automatický režim a ISO 80. Je patrné že fotografie je neostrá s velkým šumem. Zkoušel jsem již nastavit různé režimy, clony, časy, ale nevím zda to dělám správně, protože toto je maximum, co jsem z tohoto fotoaparátu s použitím zoomu vytáhl....jinak tohle už je fotka ořezaná (na původní byla jen malá tečka uprostřed)..
|
|
Návrat nahoru |
|
|
wenca
Založen: 16. 09. 2008 Příspěvky: 881 Bydliště: Domažlice
|
Zaslal: čt 27. ledna 2011 17:50 |
|
|
A) Nejdříve jsem zkoušel automatický režim, tady jsem neměl žádný problém, byl jsem spokojen.
Jeden z důvodů, proč jsem si tento fotoaparát pořídil, bylo focení makra (hmyz ? brouci, motýli atd.) ? čekal jsem totiž, že makro bude znatelně lepší než u mého starého Olympusu. Jenže zatím jsem zde docela zklamán. Aby člověk získal nějaký dobrý snímek (s velkým detailem) musí přitisknout objektiv až, když to přeženu, skoro k objektu ? z čehož plyne, že když se budu muset takto dostat k nějakému malému broučkovi, tak okamžitě uteče. Když jsem použil funkci Super makro u mého Olympusu, nemohl jsem se sice dostat s objektivem tak blízko, na druhou stranu, focený objekt se více zvětšil než u tohoto Panasonicu. Tudíž zde když chci získat detail, musím fotku ořezávat, čímž se snižuje kvalita fotografie?
B) Za druhé jsem vyzkoušel zoom ? těšil jsem se, jak budu moci fotit třeba ptáky sedící v koruně stromů, a jak budou fotky jasné a ostré ? mýlil jsem se. Nevím jestli jsem od tohoto typu fotoaparátů očekával moc, každopádně jsem byl zklamán. Nejenže jsem čekal, že 18ti násobný zoom bude přibližovat více, ale navíc fotky ptáků, kde musím všude použít zoom, děsně šumí a objekt je děsně neostrý a rozmazaný?.
C) Vyzkoušel jsem režimy Priorita clony a priorita času a pak manuální režim. Tady musím říct, že jsem vedle jak ta jedle úplně?..
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Roman Manak
Založen: 08. 07. 2009 Příspěvky: 1379 Bydliště: Veselí nad Moravou
|
Zaslal: čt 27. ledna 2011 19:18 |
|
|
Tak na tohle ti asi neodpoví přesně nikdo. Je to dost složité a chce to zkušenost. Pedevším, co se týká toho zoomu - 18 zoom je docela dost a myslím, že je do toho zahrnutý i digitální zoom. Ten bych vůbec nepoužíval. Je to jen takový obchodní trik - aspoň podle mě. Když je foťák třeba s 10 optickým zoomem, tak tam často výrobci rádi přidávají, že má zoom třeba 30, ale to už je jen digitální zoom. Je to to samé, jak kdybys to vyfotil čistě jen s "optickým" zoomem a pak si tu fotku zvětšil na počítači. Prostě digitální zoom ti žádný užitek nepřinese!!! Pokud máš foťák, který to umožňuje, doporučuji hned ho vypnout.
Co se týká té clony, ISO a dalších věcí, tak to chce zkoušet, zkoušet, zkoušet. Já ti tak maximálně poradím obecně. ISO je jelepší nastavit na minimální hodnotu. Čím vyšší ISO, tím vyšší šum, ale taky větší citlivost. Ale pokud máš stativ, tak rozhodně vždycky fotit se stativem a na minimum ISO. Větší hodnoty ISO použít tak maximálně někdy večer, když najdeš nějaký extra kousek.
A co se týká clony, tak to funguje asi následovně. Když dáš vyšší clonu, tak bude zaostřený větší rozsah vzdáleností - to znamená, že bude zaostřená třena jak houba, tak okolí za ní. Při nižší cloně bude zaostřená třeba jen houba a okolí za ní bude rozostřené, což se ale u snímků hub cení - houba na snímku, kde je krásně zaostřená a okolí je rozostřené, víc vynikne. Ale chce, aby sis to vyzkoušel. Ale platí, že čím větší clona, tím delší expoziční čas - takže je potřeba stativ. Já jsem dřív fotil taky třeba s vysokou clonou a říkal jsem si, že tu desetinu sekundy nějak v ruce udržím, ale po desítkách snímků jsem zjistil, že neudržím. Prostě stativ je potřeba. Když fotíš třeba houbu, kterou máš blízko objektivu a která ti zabírá většinu zorného pole, je dobré použít hodně vysokou clonu, ale pak se expozice hodně protáhne a to už v ruce bez rozmazání neudržíš. A když třeba fotíš houbu, kterou máš docela daleko od objektivu, stačí většinou nižší clona - houba bude hezky zaostřená celá. Ale to taky záleží na tom, na jaký bod budeš zaostřovat.
No, každopádně chce to zkoušet a zkoušet. Poradí ti milion lidí, ale dokud si to neodzkoušíš, tak ti to stejně bude k ničemu. Já jsem se učil takovým způsobem, že jsem si našel houbu a tu jsem pak fotil při různých clonách a expozičních časech a vše jsem si poctivě zapisoval. A pak na počítači jsem se podíval, jak vypadají snímky při různých clonách a expozičních časech a srovnal to se zápisky. To je určitě nejlepší metoda. Dost důležité je taky nastavení vyvážení bílé, aby ten objekt měl pokud možno co nejpřirozenější barvy..
No, taková konečná rada - určitě bych vypnul automatický režim. Ten většinou nedělá moc dobré snímky hub, to vím z vlastní zkušenosti. Zapnul bych čistě manuální a zkoušel různé možnosti.
_________________ ---
RAM
Do lesa se dá jít vždy. Když tam člověk nenajde houby, tak tam najde houby |
|
Návrat nahoru |
|
|
Vlkodlak
Založen: 15. 03. 2007 Příspěvky: 1886 Bydliště: Praha, Böhmen
|
Zaslal: pá 28. ledna 2011 1:53 |
|
|
Koupil sis opět srágoru, neboli kompakt, který se tváří jako superfoťák. Zrcadlovka, zrcadlovka, zrcadlovka... Ach jo.
_________________ ;°|< |
|
Návrat nahoru |
|
|
Vlkodlak
Založen: 15. 03. 2007 Příspěvky: 1886 Bydliště: Praha, Böhmen
|
Zaslal: pá 28. ledna 2011 1:59 |
|
|
http://www.paladix.cz/
_________________ ;°|< |
|
Návrat nahoru |
|
|
Roman Manak
Založen: 08. 07. 2009 Příspěvky: 1379 Bydliště: Veselí nad Moravou
|
Zaslal: pá 28. ledna 2011 7:39 |
|
|
pá 28. ledna 2011 1:53 Vlkodlak napsal: |
Koupil sis opět srágoru, neboli kompakt, který se tváří jako superfoťák. Zrcadlovka, zrcadlovka, zrcadlovka... Ach jo. |
No, já bych s tímto úplně nesouhlasil. Je jasné, že zrcadlovka je lepší, ale i s lepším kompaktem se dají dělat hezké snímky hub. Stačí si s tím jen pohrát, tady přistínit, tady přisvětlit, nastavit správně WB a další věci a může z toho být koukatelná fotka
_________________ ---
RAM
Do lesa se dá jít vždy. Když tam člověk nenajde houby, tak tam najde houby |
|
Návrat nahoru |
|
|
Vlkodlak
Založen: 15. 03. 2007 Příspěvky: 1886 Bydliště: Praha, Böhmen
|
Zaslal: pá 28. ledna 2011 15:24 |
|
|
Houby doporučuji fotit v režimu s prioritou clony. Většinou to budou delší časy, takže se stativem. Pro začátek doporučuji udělat bracketing na hloubku ostrosti - několik různých clon na stejném snímku. Vyšší clona způsobí delší čas a zároveň větší hloubku ostrosti, tj. ostré objekty v pozadí, což může být rušivé.
_________________ ;°|< |
|
Návrat nahoru |
|
|
krtenek
Založen: 21. 08. 2007 Příspěvky: 199
|
Zaslal: ne 06. února 2011 20:57 |
|
|
pá ledna 28, 2011 7:39 ram2007 napsal: |
Je jasné, že zrcadlovka je lepší, ale i s lepším kompaktem se dají dělat hezké snímky hub. Stačí si s tím jen pohrát, tady přistínit, tady přisvětlit, nastavit správně WB a další věci a může z toho být koukatelná fotka |
To máš jistě pravdu, ale i z té nejlevnější zrcadlovky a obyčejného objektivu jsou fotku prostě jiné - lepší.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Vlkodlak
Založen: 15. 03. 2007 Příspěvky: 1886 Bydliště: Praha, Böhmen
|
Zaslal: po 07. února 2011 2:53 |
|
|
ne 06. února 2011 20:57 krtenek napsal: |
pá ledna 28, 2011 7:39 ram2007 napsal: |
Je jasné, že zrcadlovka je lepší, ale i s lepším kompaktem se dají dělat hezké snímky hub. Stačí si s tím jen pohrát, tady přistínit, tady přisvětlit, nastavit správně WB a další věci a může z toho být koukatelná fotka |
To máš jistě pravdu, ale i z té nejlevnější zrcadlovky a obyčejného objektivu jsou fotku prostě jiné - lepší. |
Takto bych to nestavěl. Zásadní rozdíl kompakt (pseudozrcadlovka) vs. zrcadlovka je v možnosti přesně manuálně zaostřit focený objekt, protože vidím část světla přímo z objektu, jelikož ho u zrcadlovky rozděluje optický hranol - část směřuje na detektor (film, čip), část do hledáčku. Kompakty a falešné zrcadlovky umožňují pouze ostření na základě obrazu na zadním nebo vnitřním displeji, který má výrazně nižší rozlišení než oko, a tím pádem neumožní přesné zaostření zejména u vyššího zvětšení, tj. u malých objektů, kde autofokus selhává. Ale i kompaktem se dá fotit dobře, o tom žádná.
_________________ ;°|< |
|
Návrat nahoru |
|
|
Jiří Novák
Založen: 16. 11. 2009 Příspěvky: 1070 Bydliště: Valašské Meziříčí
|
Zaslal: čt 17. března. 2011 23:13 |
|
|
po 07. února 2011 2:53 Vlkodlak napsal: |
ne 06. února 2011 20:57 krtenek napsal: |
pá ledna 28, 2011 7:39 ram2007 napsal: |
Je jasné, že zrcadlovka je lepší, ale i s lepším kompaktem se dají dělat hezké snímky hub. Stačí si s tím jen pohrát, tady přistínit, tady přisvětlit, nastavit správně WB a další věci a může z toho být koukatelná fotka |
To máš jistě pravdu, ale i z té nejlevnější zrcadlovky a obyčejného objektivu jsou fotku prostě jiné - lepší. |
Takto bych to nestavěl. Zásadní rozdíl kompakt (pseudozrcadlovka) vs. zrcadlovka je v možnosti přesně manuálně zaostřit focený objekt, protože vidím část světla přímo z objektu, jelikož ho u zrcadlovky rozděluje optický hranol - část směřuje na detektor (film, čip), část do hledáčku. Kompakty a falešné zrcadlovky umožňují pouze ostření na základě obrazu na zadním nebo vnitřním displeji, který má výrazně nižší rozlišení než oko, a tím pádem neumožní přesné zaostření zejména u vyššího zvětšení, tj. u malých objektů, kde autofokus selhává. Ale i kompaktem se dá fotit dobře, o tom žádná. |
Vlkodlaku, zdavím tě, ono, ta diskuze k tomuto , je dobrá, to nepopírám. Ale, stejně, když si koupí člověk nový foťák, tak je to dosti často metoda "pokus - omyl". A to i přesto, že už má dotyčný s focením jinými přístroji zkušenosti a sbírá informace o dotyčném modelu. Je to o tom, že se s tím svým novým foťákem prostě musí "sžít". Aby dokázal ty všechny funkce toho svého (nového) přístroje využívat i na principu tzv ".nepodmíněných reflexů". Aby mu to prostě "vlezlo do krve" Vím to podle sebe (Smena 8M; Zenit E; Praktica MTL5; do toho Exakta Varex; Exa; Pentacon six TL- středoformátový - negativ 6x6 cm; pak jsem se vrátil zpět k Praktice; následoval Nikon D 65, ale zároveň paralelně s tou Praticou; a nyní Sony DSC H50- konečně eletronika, takže dneska už "klasikou" vůbec nefotím.) A jestli zrzadlovka nebo kompakt? Pro běžné snímky tu téměř není rozdíl. Jiné to je při makrofotografii. Ale to určitě víš sám nejlíp. Čau. Jirka.
_________________ JGLN |
|
Návrat nahoru |
|
|
|