Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
Sley Čestný člen
Založen: 04. 11. 2005 Příspěvky: 1594 Bydliště: Ústí nad Labem
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Bob Site Admin
Založen: 04. 11. 2005 Příspěvky: 9090 Bydliště: Kladno-Mimoň
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 12:02 |
|
|
Sleyi, listí je prostě problém !!!! Asi stáhnout modrou, ale možná jen na výběru a nikoli na celé fotce. Já si myslím, že je to dáno hlavně tím, že se na něm odrází obloha a proto je modré ... nevím Listí je problém A zvláště osikové
|
|
Návrat nahoru |
|
|
mat60 Čestný člen
Založen: 02. 12. 2005 Příspěvky: 2571 Bydliště: Paskov
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 12:34 |
|
|
K tomu modrému nebo fialovému listí. Je to běžný problém. Modré a fialové odlesky od listí jsou dost škaredé, hodně to snižuje úroveň fotek. V lese není obyčejně nic modrého nebo fialového.
Většinou to dělá automatické vyvažování barev, ale někdy je to přítomné i v původím obrázku a někdy dokonce i když se udělá manuální nastavení WB (nechápu jak je to možné, ale je to tak ).
Jde to celkem dobře opravit. Je potřeba napřet vyvážit bárevné páry, tj. žlutá - modrá, purpurová - zelená a azurová - červená atd. A pak, až obrázek obsahuje žluté, zelené a červené tak akorát, pak je třeba úplně desaturovat modrou, fialovou a někdy i azurovou. Nejde to dělat naopak a desaturace se dělá jenom pro úzký rozsah barev. Jde na to použít např. funkci pro odstranění chromatické vady. Někdy, hlavně když má být obrázek skoro monochromatický do žluta nebo oranžova je potřeba postupovat opatrně a průběžně celý obr. symeticky desaturovat. To aby nedošlo k přepálení u žluté a červené.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Martin Kříž
Založen: 08. 11. 2005 Příspěvky: 2638 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 14:41 |
|
|
Tak se mi zdá, že začínáme až moc bláznit. Jde o to modře nadechlé listí. Je pravda, že listí samo o sobě není modré, ani fialové. Jenže když se od listí odráží obloha, tak v tom odrazu bude taková barva, jakou má ta obloha, a ne bílá. Pokud bychom chtěli vyfotit něco s přesně zachycenými barvami bez odlesků, můžeme jít do fotoateliéru. Je to paradox, ale když změníme modravý odraz na listech směrem do bílého, tak fotka bude vlastně nepřirozenější, než když to nebudeme měnit. Je třeba si uvědomit, že fotografie v přírodě by měla zachycovat barvy tak, jak jsou. Takže si položme otázku, proč nám ta modrá tak vadí, když tam ve skutečnosti je? To je poměrně zásadní. Nechci tady říkat, že modré odlesky jsou něco výborného, ale mám dojem, že se v tomto ohledu uměle extremizujeme. Nebude-li se vám dařit ani po manuálním nastavení dostat modrou barvu ze záběru, podívejte se na kompozici vlastníma očima. Přirozeně uvidíte modré tóny, tak proč by měl foťák poznat, že vám se ty modré tóny zrovna nelíbí?! Koukněte se na fotku v Papouškově atlase na str. 448. Zdá se vám nějak strašná? Mně v žádném případě. Nechci tu prosazovat radikální změnu přístupu k této věci, ale myslím si, že je třeba i tímto směrem uvažovat.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
mat60 Čestný člen
Založen: 02. 12. 2005 Příspěvky: 2571 Bydliště: Paskov
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 16:08 |
|
|
Nevěřím, že ty modré odlesky na listí dělá odraz od oblohy . Někdy, ale výjimečně to tak může být u hladkých povrchů, ale ve většině případů je důvod jiný. Je to haprující vyvážení barev na foťáku. Může ale např. jít i o zachycení odraženého UV záření. Je třeba si uvědomit, že každá scéna poskytuje v daném času nějaké zcela specifické spektrum odraženého světla a foťáky to úplně standardně zpracovávají. Všechny stejně a navíc se foťáky silou mocí snaží a vyrovnávaní, resp. vyvažování spekter focených scén. nejhorší je, když se fotí něco žlutého na
Musím říct, že od doby, kdy standardně nastavuju WB na šedou desku, tak s modrými odlesky problém skoro vůbec nemívám a když se něco naskytne, tak to spraví lehká úprava při konverzi RAW odstraní.
Mi se modré odlesky na fotkách naprosto vůbec nelíbí. Já v lese žádné modré nebo fialové odlesky od listí nevidím, proto je na svých fotkách nestrpím. Je ale pár výjimek, které se ale netýkají pozadí, ale přímo hub. Např. klihatka černá.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Bob Site Admin
Založen: 04. 11. 2005 Příspěvky: 9090 Bydliště: Kladno-Mimoň
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 16:20 |
|
|
jojo ... asi to bude to UV, ale hlavně rozdíl mezi UV citlisvostí očí a UV citlivostí čipu. Víme přeci všichni, že některé věci se fotí vážně divně. Zkuste vyfotit spodek čerstvé třepenitky svazčité ... zkusil jsem to a výsledek byl velmi odlišný ... zkoušel jsem to v PC pozouvat sem a tam, ale v podstatě nelze dosáhnout toho co vidím v lese ... je tam něco co oči vidí a foťák nikoli (UV filtr mám, a IR (česky IČ) filtry jsou myslím také někdy), a nebo obráceně - foťák ano a oči nikoli, a nebo je to jednou tak a jednou onak.
Kalibraci na šedou desku jsem použil zatím jen jednou dvakrát, ale vyvážením bílé mi to odmodřilo obrázek až moc viz. Kalichovka půvabná.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Martin Kříž
Založen: 08. 11. 2005 Příspěvky: 2638 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Zaslal: po 29. ledna 2007 16:25 |
|
|
Laicky vzato - jakékoliv objekty se mohou více či méně lesknout. Lesk podle mě spočívá v odrazu světelného zdroje. Fotíme-li a máme nad sebou jako zdroj světla modré nebe, musí být odlesk zákonitě taky modrý, a ne jiný. Pak je to vlastně o tom, že jakékoliv barvy v kompozici jsou osvíceny namodralým zdrojovým světlem. Potom není možné za výsledný snímek v takových podmínkách hanět fotografa. Situace, kdy to ořou foťáky, je trochu rozdílná, i když taky velmi častá. Nezapomeňme na starší analogy, tam nic jako WB není.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
mat60 Čestný člen
Založen: 02. 12. 2005 Příspěvky: 2571 Bydliště: Paskov
|
Zaslal: út 30. ledna 2007 9:02 |
|
|
29. ledna 07, 16:25 Martin Kříž napsal: |
Laicky vzato - jakékoliv objekty se mohou více či méně lesknout. Lesk podle mě spočívá v odrazu světelného zdroje. Fotíme-li a máme nad sebou jako zdroj světla modré nebe, musí být odlesk zákonitě taky modrý, a ne jiný. Pak je to vlastně o tom, že jakékoliv barvy v kompozici jsou osvíceny namodralým zdrojovým světlem. Potom není možné za výsledný snímek v takových podmínkách hanět fotografa. Situace, kdy to ořou foťáky, je trochu rozdílná, i když taky velmi častá. Nezapomeňme na starší analogy, tam nic jako WB není. |
Vyvážení barev je seriózní problém a myslím, že by se to mělo probírat jinde než ve fotosoutěži. Tady ale musím říct, že odraz od oblohy jako vysvětlení modrých odlesků na listí je krajně nepravděpodobné. Odlesky se jednak objevují hlavně v nejtmavších, tj. nejméně osvětlených částech obrazu a dále za jasného počasí je všechno osvětlováno slunečním světlem s přebytkem žluté barvy ze slunce, ne modré (spektrum má velký přebytek žluté, trochu červené a nedostatek modré). Je ale pravda, že to platí v globálu, detailní spektra bývají být velmi proměnlivé!.
Jak tedy vznikají ty modré a fialové odlesky:
1a. Foťák má nastavené WB na auto. Toto je nejčastější případ. Dochází k tomu, že foťák zjišťuje relativní zastoupení červené, zelené a modré v obrazu a porovnává to se vzorovými spektry. Zjednodušeně - když zjistí, že je v obrazu nadbytek žluté, tak předpokládá, že bylo foceno na slunci a udělá podle toho korekci barev (vyrovná spektrum) - ubere žluté a přidá modré. V jiných případech je tomu třeba naopak. Velmi lehce ale dochází ke zmatení foťáku. Když předložíme foťáku v režimu WB-auto nějakou scénu s něčím hodně žlutým, např. žlutou houbu, tak bude automaticky předpokládat, že je foceno na slunci - má přebytek žluté a udělá podle toho korekcí. A modré listí je na světě.
1b. To samé, ale ještě v daleko větší míře nastane, když má foťák nastavené jiné WB než je správné. Např. když máme nastaveno WB pro focení ve stínu, ale fotíme na slunci nebo naopak.
2. Automatická korekce barev v editoru. Všechny editory umožňují automatické vyvážení barev, kontrastu atd. jedním kliknutím. Dělají to stejně jako foťák, jenom drastičtěji. Podle editoru je správná fotka s vyrovnaným zastoupením barev RGB. Když je v obrázku velká, žlutá houba, tak bude mít editor nepřekonatelnou touhu té řluté ubrat a přidat modrou (tj. komplementární barvu ke žluté), atd..
3. A pak to jsou různé náhodné vlivy. Občas se modré odlesky objevují i na fotkách s relativně exaktním nastavením WB (třeba nastavení na šedou desku, nastavením kompenzací na neutrální objekt ve fotce atd.). Možností je celá řada. Např. když je scéna nasvícena sluncem pod malým úhlem (nízko nad obzorem), tak je pravděpodobné, že se s úhlem bude měnit podíl žluté, resp. houba bude nasvícena přímým žlutým slunečním světlem, ale pozadí bude nasvícené rozptýleným světlem s menším zastoupením žluté. Vyvážení na desku přibl. kolmo ke slunci pak přežene kompenzaci žluté v oblasti pozadí!!!. Je třeba si taky uvědomit, že odražené a rozptýlené světlo má jiné spektrální, tj. barevné charakteristiky než světlo přímé, sluneční. Při odrazu je část světla absorbována a absorbce často závisí na vlnové délce. Toto bude časté a bude to i případ Bobovy fotky kalichovky půvabné.
Když to shrneme, tak není naprosto žádná šance, aby digitální foťák prezentoval skutečné věrné barvy focených scén. Vždy se jedná o relativní barevnost. Ani oko nedává absolutní informace o barevnosti, jen relativní zbarvení - oko automaticky vyhodnocuje rozdíl mezi barevností scény a barevností osvětlovacího světla!!!. Z těchto důvodů je důležité, aby barevné podání fotek vypadalo přirozeně. Snaha o absolutní reprodukci barevnosti je nesmyslná. Modré nebo fialové odlesky na listí podle mě nevypadají přirozeně, ba co víc, vedou k úvaze, zda daná fotka, resp. hlavní objekt má vůbec správné barevné podání.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Bob Site Admin
Založen: 04. 11. 2005 Příspěvky: 9090 Bydliště: Kladno-Mimoň
|
Zaslal: út 30. ledna 2007 9:41 |
|
|
Na odvětvení téhle diskuse o odlescích je již pozdě, ale udělám to až to zkončí
Martine, když jsem četl tvé "laicky vzato" tak jsem si říkal, že jestli to čte nějaký fyzik, tak mu přávě šmudláš rudým hadrem před čumáčkem
Dopadající světlo není stejné jako odražené !!! To už ale Mat60 napsal ... to co si myslím já je, že rozdíl mezi kinofilmem a čipem je v tom, že čip je dle mého soudu výrazně citlivější na neviditelnou oblast spektra, tj. dává odezvu i na to co my nevidíme !!! a dává nám to najevo převodem do oblasti kterou vidíme !!! (velmi zjednodušeně řečeno), tj. ukazuje i to co nechceme vidět. Film, resp. jeho jednotlivé složky (chemikálie), je neopak velmi citlivý na pouze úzkou šířku spektra a tak když chcete fotit třeba v infračerveném spektru na film, pak si musíte koupit speciální film, který je citlivý na infračervené spektrum. Avšak chcete-li fotit na digitál v IČ spektru, pak jen nasadíte filtr, který pohltí viditelné spektrum a na čip pak dopadne pouze to infračervené a udělá obrázek ... kdo ty obrázky viděl, musí uznat, že mají své kouzlo!!! Stejně tak tomu je v ultrafialové oblasti (UV záření) ... proto je u digitálů tak důležitý UV filtr a IČ filtr, který bývá obvykle někde před čipem nebo přímo na něm a nebo je nějaký digitální, který je aplikován "natvrdo", tj. i na RAW ... tohle přesně nevím a asi bude těch řešení více. Tož tak.
A navíc mám taky trochu obavu, že některé houby či objekty mohou vykazovat "nepatrnou" fluorescenci, tj. že dopadající světlo je pohlceno, vybudí elektrony do vyšších energetických hladin a ty pak přecházejí do jiných nižších a tím vyzařují jiné světlo než to co na ně dopadlo ... zjednodušeně řečeno Při tomto jevu selže i kinofilm. Pokud se tohle projeví jen na některých objektech scény ... někdy to může být je to "nezkorigovatelné"
Naposledy upravil Bob dne út 30. ledna 2007 12:02, celkově upraveno 1 krát |
|
Návrat nahoru |
|
|
mat60 Čestný člen
Založen: 02. 12. 2005 Příspěvky: 2571 Bydliště: Paskov
|
Zaslal: út 30. ledna 2007 11:57 |
|
|
30. ledna 07, 9:41 Bob napsal: |
Na odvětvení téhle diskuse o odlescích je již pozdě, ale udělám to až to zkončí
Martine, když jsem četl tvé "laicky vzato" .......... atd. |
Myslím, že to již stačilo, jenom přidám par poznámek. Jednak i barevné kinofilmy, jak inverzní, tak i diákové jsou barevně korigované a to dokonce několikrát. Jednak samotná hmota filmů funguje jako filtr (filmy nejsou čiré, ale hnědavé) a pak se korekce provádí ve Fotolabech. O korekcích filmů se člověk může přesvědčit velmi snadno: Stačí prubnout naskenovat film na skeneru přes nádstavec na filmy, ale jako barevný obrázek, bez korekcí. Pokud člověk nemá v editoru korekční profil pro daný film, tak je úprava jednoho okénka tak na 2 hodiny a ani pak to nebude ono . U diáků to ale bývá podstatně lepší.
K tomu UV a IČ. Čipy jsou velmi citlivé hlavně pro IČ a proto jsou ve foťácích filtry. Ty jsou různě kvalitní, takže u řady foťáků hodně projde. Jde se o tom dobře přesvědčit. Jako filtr se dá použít osvícené a vyvolané okénko z černobílého filmu, nebo neexponovaný kus diálového filmu, oboje nejlíp ve dvou vrstvách. Dálkové ovládání od televize pak slouží jako test.
Naposledy upravil mat60 dne út 30. ledna 2007 13:44, celkově upraveno 1 krát |
|
Návrat nahoru |
|
|
witch
Založen: 17. 10. 2006 Příspěvky: 464 Bydliště: okres Benešov
|
Zaslal: út 30. ledna 2007 14:53 |
|
|
k vyse zminene diskuzi o modrem listi..
ja se k tomu jako laik vyjadrovat nemuzu.. ale ptala jsem se kamarada fotografa.. kopiruju vam sem jeho odpoved..
(osobne si ale taky nemyslim, ze by to listi bylo modre ciste odleskem modre oblohy.. pokud si dobre pamatuju, nekolikrat se mi to s mym amaterskym fotackem taky stalo, na mokrem tmavem listi, ktere dostavalo sedou, modravou a stribrnou barvu i kdyz obloha nebyla vubec modra..)
tak jeho komentar:
jak já to vidím, tak jde o špatné vyvážení bílé barvy.
Bylo to foceno v automatickém režimu s potlačením blesku.
Proto foťák nastavil bílou na blesk, kterým osvítil jen houbu a
první list.
Zbytek fotky byl osvětlen přírodním světlem a proto je do modra.
Vidim, že to fotil Nikonem Coolpix L7 což neni žádná raketa, takže
s tím moc neudělá. Leda v menu nastavit WB (white balance).
_________________ witch mish <:3~ |
|
Návrat nahoru |
|
|
Martin Kříž
Založen: 08. 11. 2005 Příspěvky: 2638 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Zaslal: út 30. ledna 2007 19:23 |
|
|
Čím více jsem se to snažil zjednodušit, tím z toho vznikl asi větší nesmysl. Tak to zkusím ještě trochu jinak. Automatické WB funguje tak, jak funguje, ale to jsem na mysli neměl, s tou velkou žlutou houbou atd. je to samozřejmě tak, jak to mat vysvětlil. Když si odmyslíte posuny při zpracování snímku ve foťáku, tak se vám musí stát, že barevnost jednoho záběru bude jiná např. v závislosti na denní době. Teď se můžeme bavit, čím to je. Mělo by to souviset s teplotou barevného spektra (nevím, zda se to přesně tak nazývá). Proto také mykofotografové často čekají na pokročilejší dopolední hodiny, vědí proč je někdy nedobré fotit ráno. S tím sluncem to není tak zcela jednoznačné. Za slunečného dne většinou nepouštíme do kompozice ostré světlo, ale stíníme. Pak už to není osvětlováno slunečním světlem s přebytkem žluté barvy, ale je tomu právě naopak. My tu žlutou právě naprosto vyeliminujeme a spadne nám to to opačného extrému. Následně záleží na tom, jaké světelné zdroje nám vlastně osvětlují záběr. Pokud to nejsou např. osvětlené stromy z druhé strany, nebo tak něco, může to být modré nebe. Nechci znovu říkat, že tam budou modré odlesky - to raději odvolávám , ale chtěl jsem tím říci, že ty barvy rozhodně nebudou podle vašich představ (připomínám, že jsme stále v situaci, kdy vám s tím nebude šoupat WB u digitálů). Proto je vhodné sluneční světlo rozmělnit - tj. udělat nejlepší možný kompromis. Krom toho to taky dodá na trojrozměrnosti snímku. Stejně si ale myslím, že tu píšeme každý trochu o něčem jiném.
|
|
Návrat nahoru |
|
|
Sley Čestný člen
Založen: 04. 11. 2005 Příspěvky: 1594 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Zaslal: st 31. ledna 2007 6:53 |
|
|
út 30. ledna 2007 14:53 witch napsal: |
...Vidim, že to fotil Nikonem Coolpix L7... |
Coolpix L4, ale to je jedno
A čarodějko, máš pravdu, to listí bylo mokrý, tak jestli to nebude právě tím...
Jinak - ačkoli o kvalitě svých fotek nemám valné mínění, tohle (to modrý listí) se mi stalo akorát jednou, právě u týhle fotky, která mi díky tomu připadá jednak barevně docela zajímavá (kontrast houby s modrým listím), na druhou stranu mi to přijde, jako bych tu houbu nefotil v lese za chalupou, ale někde na Neptunu .
|
|
Návrat nahoru |
|
|
witch
Založen: 17. 10. 2006 Příspěvky: 464 Bydliště: okres Benešov
|
Zaslal: st 31. ledna 2007 10:02 |
|
|
[quote="st 31. ledna 2007 5:53 Sley"]
út 30. ledna 2007 14:53 witch napsal: |
jako bych tu houbu nefotil v lese za chalupou, ale někde na Neptunu . |
to ja mam par i z cerveneho marsu..
_________________ witch mish <:3~ |
|
Návrat nahoru |
|
|
Martin Kříž
Založen: 08. 11. 2005 Příspěvky: 2638 Bydliště: Ústí nad Labem
|
|
Návrat nahoru |
|
|
|